KnowHow EdTech 2020

23-25 september arrangerte NETTOP-UIS KnowHow EdTech-konferansen for 5. gang. Denne gang digitalt.

Published Sist oppdatert

Sendingene gikk fra studio i København i tillegg til fra DDV-en på campus Ullandhaug.

Flere enn 3000 har nå sett KnowHow EdTech 2020 på nett. - Vi er veldig fornøyde med oppslutningen og at regien og teknikken fungerte slik vi hadde tenkt. Nå starter jobben med å kna konseptet videre inn mot 2021, sier avdelingsdirektør i NETTOP-UIS Atle Løkken. - Vi har mange ideer som vi håper vi får mulighet til å realisere neste år, og ikke minst kunne tilby sesjoner både live og på nett.

I 2020 var sendingene fordelt over tre dager, med temaene Digital is the new normal, Tools and toys og Predictive learning. Noen høydepunkter:

– Haster med bedre samarbeid mellom teknologibransjen og myndigheter

Casper Klynge var i flere år Danmarks teknologiambassadør (den første teknologiambassadøren i verden, faktisk), og er nå Microsofts direktør for Europeisk myndighetskontakt. Han mener det haster med bedre samarbeid mellom teknologiindustrien og myndigheter i Europa. Klynge snakket om hvordan teknologien taklet utfordringene under koronakrisen.

Banebrytende på nettbasert utdanning – på grunn av askekrisen

Melissa Highton er Director of learning, teaching and web services ved University of Edinburgh. Legg merke til at utdanningsdirektøren har ansvaret for webtjenester, som er uvanlig i norsk sammenheng. University of Edinburgh tok en strategisk beslutning om å gjøre utdanningene sin tilgjengelig på internett etter SARS-epidemien og askekrisen på Island – de innså konsekvensene av å holde til på en øy. Denne forretningskritiske avgjørelsen gjorde at universitetet er blant de beste på nettbasert utdanning, og i tillegg et topp-100 universitet.

Deep fake video lar deg kommunisere på 27 språk (Ja, du leste riktig)

Selskapet Synthesia har et videoverktøy som kan «høste» ansiktsuttrykkene dine og ved hjelp av kunstig intelligens kan videoen av «deg» fores med tekstlig manuskript på 27 forskjellige språk. Hvilke muligheter gir det innenfor utdanning? Les mer og se eksempelet på en kunstig lærer som vi har laget på fem minutter selv.

Grunnlogikken i dataspill er læring

James Portnow er direktør for firmaet Rainmaker Games og brenner for spillbasert læring. Han mener at grunnlogikken i dataspill er læring, og er også en av bidragsyterne til den inspirerende videolæringsserien Extra Credits som har 2,4 millioner abonnenter på YouTube.

MR + VR + AI

Konferansen fikk også besøk av selskapet Surgery Vision (https://www.surgeryvision.com/) som legger medisinske MR-bilder inn i VR-verktøy og gjør det mulig for kirurger å navigere seg rundt i bildet for å forberede seg til operasjoner. Målet er å knytte verktøyet til kunstig intelligens (AI) i framtiden slik at verktøyet kan brukes til å diagnostisere personer verden over.

Også bidragsytere fra UiS!

UiS’ egen Kristin Hjorthaug Urstad fra det Helsevitenskapelige fakultet presenterte DigiSim-appen som inneholder prosedyretrening for sykepleiestudenter. I tillegg var to samarbeidspartnere fra NETTOP sine Erasmus- prosjekter invitert til å demonstrere tekniske løsninger.

I tillegg til UiS, støttes konferansen av Rogaland Fylkeskommune, Stavanger kommune, Time kommune og Atea.

Ønsker du å se på sendingene finner du dem her.