Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 49 treff
Forskningsprosjekt MODUS er støttet av Norges forskningsråd for å utvikle et digitalt verktøy som skal gi bedre medarbeideroppfølging og mer motiverte og produktive medarbeideres. MODUS er utviklet av Bjørnson Organisasjonspsykologene i samarbeid med forskere fra Handelshøgskolen ved UiS.
Hvordan oppfatter ledere på ulike ledelsesnivå tillitsrelasjonen seg imellom og til ansatte i den pågående økonomiske krisen ved UiS?
Nyhet
Ledere som støtter, lytter og verdsetter ansatte er svært viktig for sykepleieres ambisjoner om videre karrierevalg i helse- og omsorgssektoren.
UiS som organisasjon må forholde seg til – og akseptere – stadig flere teknologier, tjenester, systemer og verktøy som innføres i den hensikt å gjøre arbeidet vårt lettere, mer effektivt og med høyere kvalitet.
Kunnskapsoversikten bekrefter mye av det vi allerede jobber med. Samtidig gir den oss noen nye perspektiver, sier Carina Lange Moi, avdelingsleder ved Jåttå barnehage i Stavanger.
UiS IRN skal dra nytte av, bistå, og fremme forskning som fører til forbedret forståelse, planlegging, ledelse og drift av institusjoner i vår sektor generelt og UiS spesielt.
Norske og internasjonale forskere ønsker å bruke nettbrett-testen som er utviklet av Læringsmiljøsenteret og UiS. En omfattende vurdering av testens statistiske egenskaper viste positive resultater, og en online-versjon er nå ute til fri bruk for forskere.
Universitetet i Stavanger ved Det samfunnsvitskaplege fakultet og NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) samarbeider om et UNESCO-professorat i leiarskap og innovasjon.
En god kommunikasjon mellom barnehage og skole er viktig for at barn som skal begynne på skolen får en god start. – Skolen bør også se mer til barnehagen og hvordan de jobber, mener forskere.
Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i barnehagen og på skolen har ansvar for å støtte barn i deres utvikling, sier forsker.
Nyhet
Bruk av visuelle verktøy kan være en god måte å hjelpe traumatiserte barn eller barn med lite språk med å gi uttrykk for meningene sine. Klara Øverland har vært prosjektleder for «VisMeg» – en nettside med verktøy som kan være til hjelp i samtaler med barn om tanker og følelser i vanskelige situasjoner.
KRONIKK: Det er lederens ansvar å utvikle en kultur som gir energi istedenfor å ta energi. Da må lederen kunne navigere klokt.
Handelshøgskolen ved UiS skal være en arena for dialog og samarbeid mellom akademia, næringsliv og beslutningstakere. Vi arrangerer flere seminarer og konferanser innenfor økonomi og jus.
Leger og andre sykehusansatte mener sykehusene blir styrt ut fra feil prinsipper og verdier. De mener effektivitet prioriteres framfor kvalitet.
Nyhet
Formelle system er ikkje nok for å bekjempe uetisk åtferd i organisasjonar. I tillegg må leiarar skape ein kultur som oppmodar til varsling, viser ei doktorgrad frå UiS.
Susan Peisan Chen har forska på korleis ulike leiartypar handterer kunnskap under nedbemanning.
Heidi Victoria Skeiseid forsvarer 19. juni 2018 doktorgrada si i leiing ved Universitetet i Stavanger. Ho har forska på kva som er grunnen til at me oftare kjøper eit produkt når det blir presentert saman med et alternativ, enn når det blir presentert åleine.
Styrer rekrutterer fra andre styrer, og baserer seg i stor grad på personlige nettverk. Det fastslår Gennadij Zavjalov, som har studert styrene i alle norske allmennaksjeselskap i sitt doktorgradsarbeid på Universitetet i Stavanger.
Hvordan kan styrene bidra til kreativitet og innovasjon i organisasjoner? Det er tema i Lukasz Derdowskis forskning.
Kan lek med matematikk hjelpe 5-åringer til å bli bedre på kritisk tenkning? Og hvordan kan barnehagepersonalet støtte barna i leken? Dette er blant spørsmålene som Enrico Pollarolo skal undersøke i sitt doktorgradsarbeid.