Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 42 treff
På denne siden har vi samlet presentasjoner og publikasjoner fra PAN-FIGHT-prosjektet.
Forskningsprosjekt MODUS er støttet av Norges forskningsråd for å utvikle et digitalt verktøy som skal gi bedre medarbeideroppfølging og mer motiverte og produktive medarbeideres. MODUS er utviklet av Bjørnson Organisasjonspsykologene i samarbeid med forskere fra Handelshøgskolen ved UiS.
Nyhet
Arkeologisk museum ved Universitetet i Stavanger har blitt tildelt et toårig Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA) Postdoctoral Fellowship fra det europeiske forskningsrådet. Stipendet går til ukrainske Simon Radchenko, som har spesialisert seg på 3D-digitalisering av arkeologiske gjenstander, og vil sette fokus på kulturminner fra eldre steinalder som er truet av krigshandlinger.
POL-AID undersøker populisme i de nordiske samfunn og dens implikasjoner for demokratiet.
Dette forprosjektet skal utvikle oppdatert innsikt i konfliktfylte situasjoner knyttet til grønn og digital omstilling i Lister-regionen.
Livsmestring har vært et tverrfaglig tema i skolen siden høsten 2020. Forskningsprosjektet LIFE skal undersøke hvordan skoler har innført det tverrgående teamet «Folkehelse og Livsmestring» i skolehverdagen, samt undersøke om det er mulig å avgrense livsmestring som et eget forskningsfelt.
Arkeologene har tatt ut på en flåte på Breiavatnet for å ta prøver fra bunnen, som kan gi oss ny og kanskje overraskende kunnskap om Stavangers historie.
InvolveMENT-prosjektet skal tilpasse digitale psykiske helsetjenester for å møte behovene til ungdom med bakgrunn som nasjonale minoriteter, urfolk og flyktninger. Hovedmålet med prosjektet er å bidra til å styrke deres psykiske helse.
Nyhet
Naturendringane og naturtapet frå generasjon til generasjon er ikkje synlege. Eit nytt forskingsprosjekt på naturressursar langs kysten skal få opp auga våre for kva vi er i ferd med å miste.
Hva gjorde bøndene for å tilpasse seg klimaendringer for 5000 år siden? Det skal paleobotaniker Rosemary Rhiannon Bishop ved Arkeologisk museum, UiS, finne ut.
Hvordan kan vi få flere studenter til å gjennomføre utdanningen? Et nytt, forskningsbasert prosjekt ved UiS har som mål å gjøre overgangen fra elev til student lettere.
Programområdet Frontiers undersøker overgangen fra fangstsamfunn til jordbruk i Nordvest Europa.
Programområdet BEAM setter søkelys på bærekraftig forvaltning av kulturminner og kulturarv, for å hente ut kunnskapen både fra og om materialet.
Digital mobbing er en stor utfordring over hele verden. PARTICIPATE-prosjektet omhandler dette forskningstemaet i relasjon til foreldre. Prosjektet vil bestå av et flersektorielt, tverrfaglig doktorgradsprogram i verdensklasse. Programmet omfatter nettverksbygging samt utveksling av informasjon og kompetanse når det gjelder digital mobbing i hele Europa.
Formålet med denne studien er å beskrive og utforske pasientsikkerhet i praksisen til autorisert helsepersonell som behandler og forebygger muskel- og skjelettlidelser i Norge.
Nyhet
Verktøyet er i første omgang laga for regionar, og det skal sjå på kva slags omstillingsmoglegheiter som er til stades i næringslivet.
FILIORUM - Senter for barnehageforskning leder og deltar i en rekke prosjekter, både nasjonalt og internasjonalt. Her finner du en oversikt over avsluttede og pågående prosjekter FILIORUM er involvert i.
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har sammen med Filiorum ansvaret for å oppdatere databasen Nordic Base of Early Childhood Education and Care - forkortet NB-ECEC. Arbeidet går ut på å kartlegge og kvalitetssikre skandinavisk barnehageforskning.
De fremste fagmiljøene i landet, deriblant fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU), slår seg sammen for å heve kvaliteten på forskning innen spesialpedagogikk og inkluderende praksis.
Prosjektet skal undersøke veter eller varselsbål som ble tent ved angrep på landet i vikingtiden og middelalder. Gjennom studiene av veter vil vi få ny kunnskap om hva som skjer når et samfunn står overfor tilbakevendende trusler, og hvordan krig og fryktdrevne reaksjoner påvirker og institusjonaliserer grupper og samfunn.