Fysisk praksis I (BDA711)

Emnet er utformet for å gi studentene en helhetlig forståelse av deres fysiske utøvelse og et godt praktisk og teoretisk kunnskapsgrunnlag som de kan bygge på i deres videreutvikling som dansere. Gjennom teknisk og utforskende bevegelsesarbeid, forelesninger, klassediskusjon, samt skriftlige og muntlige oppgaver, utvikler studentene sine danseferdigheter og bevegelsesregister og sin kunnskap om treningslære og skadeforebygging. De lærer også å kritisk reflektere over egne mål og sin egen fremgang.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BDA711

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

Innholdet omfatter arbeid innen danseteknikk og forskjellige bevegelsesmetoder og praksiser, samt teoretisk kunnskap om anatomi, bevegelsesvitenskap, skadeforebygging, kosthold og andre treningstemaer og -prinsipper.

Fokuset i teknikk klassene er primært på samtidsdans med tilleggsarbeid i andre sjangre som klassisk ballett og hip hop. Studenten blir også introdusert til somatiske tilnærminger til bevegelsestrening. Anvendt bevegelsesvitenskap og treningslære utgjør den teoretiske komponenten i emnet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter gjennomført emne skal studenten:

  • forstå og anvende grunnleggende bevegelsesprinsipper i dans, både praktisk, teknisk og konseptuelt.
  • ha kunnskap om metoder og praksiser som utvikler ens individuelt bevegelsesspråk, kroppsbevissthet og egne fysiske muligheter.
  • forstå deres fysiske praksis i både et kunsthistorisk og nåtids kontekst.
  • demonstrere god kunnskap om sikker dansepraksis, inkludert viktige områder av funksjonell anatomi, kroppskondisjonering, skadeforebygging, ernæring, restitusjon og mental trening.

Ferdigheter

Etter gjennomført emne skal studenten:

  • vise god forståelse for sentrale prinsipper i samtidsdans og klassisk ballett, særlig når det gjelder alignment, rotasjon, vektforskyvning, og forhold til rom, samt funksjonalitet og effektivitet i bevegelse.
  • utvide sitt eget bevegelsesvokabular ved å utforske ulike bevegelsespraksiser
  • anvende kunnskap om relevant prinsipper i bevegelsesvitenskap, treningsmetodikk og skadeforebygging til egen utvikling og individuell praksis.

Generell kompetanse

Etter gjennomført emne skal studenten:

  • demonstrere økt kroppslig bevissthet og fysikalitet, og forbedret styrke, utholdenhet, fleksibilitet og koordinasjon.
  • undersøke og kritisk reflektere over sammenhenger mellom de ulike kunnskapsområdene i emnet og bruke dette i egen dansepraksis.
  • planlegge, gjennomføre og evaluere egen individuell tilleggstrening i kondisjon, styrke og bevegelighet.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Mappe bestående av 6 arbeidskrav:
• en individuell skriftlige refleksjonsoppgave
• en praktisk gruppeoppgave
• 2 praktiske fremvisninger i danseteknikk, en i første semester og en i andre semester.
• 2 skriftlig oppgaver i treningslære

Oppgaver i emnet leveres på norsk eller engelsk. Svensk og dansk er også tillatt.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Det er obligatorisk fremmøteplikt til all undervisning i hh UKs fraværsreglement.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Mari Flønes

Studiekoordinator:

Lena Crosby Haug

Arbeidsformer

Trening i danseteknikk og relaterte fysiske praksiser

Workshops

Forelesninger, diskusjon og kollokvier

Emnet organiseres i ukentlig undervisning, eller at hele emnet eller deler av emnet undervises i intensive bolker i perioder av undervisningsåret. Emnet kan også ha en kombinasjon av ukentlig undervisning og intensive bolker.

Åpent for

Dans - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto