Lær korleis kritisk tenkning som teori kan gjerast om til praktisk klasseromsundervisning. Vidareutdanningstilbod for lærarar på 5. - 13. trinn.
2 x 15
Del 1 Høsten 2024 Del 2 Høsten 2025
Videreutdanning
Del 1 - 14.06.2024 Del 2 - 13.06.2025
Nettbasert
17.000,- pr del + semesteravgift Påmelding og betalingsbetingelse
‒ Det er ikkje naturleg for dei fleste av oss å tenke kritisk rundt våre eigne tankar. Det er vanskeleg, og det krev trening. Med andre ord: skal vi få til kritisk tenking i skulen, må vi begynne tidleg, seier Alexandre Dessingue, professor ved Institutt for kultur og språkvitskap.
Det finst ikkje noko fasitsvar på kva som er kritisk tenking. Alle er einige om at det er viktig, men dei færraste kan gi eit klart og tydeleg svar på kva det er, og det finst ulike meiningar om kva som skal inngå i omgrepet.
‒ Korleis forstå og definere kritisk tenkning? Korleis omsette teori om kritisk tenking til praktisk undervisning? Denne vidareutdanninga gjev svar på desse sentrale spørsmåla.
Les heile artikkelen Utviklar forsking og gode praksisar i kritisk tenking.
Flere av UiS sine videreutdanningsfag inngår i ordningen Kompetanse for kvalitet.
Når et fag er med i denne ordningen kan du søke økonomisk støtte gjennom Utdanningsdirektoratet. Det finnes i to ordninger: en vikarordning og en stipendordning.
Ordningen søker du på gjennom Udir. Merk at søknadsfristen for ordningen kan være annerledes enn fristen for å søke på selve faget du vil ta.
Kritisk tenkning i teori og praksis del 1 E-KTE100
Vi henvender oss med dette emnet til lærere i praksis som er interessert i å utvikle innsikt og ferdigheter i hvordan kritisk tenkning som teori kan gjøres om til praktisk klasseromsundervisning.
Den praktiske klasseromsundervisningen vi legger opp til i dette emnet er forskningsbasert og tar utgangspunkt i dialogiske undervisningspraksiser som fremmer kritisk tenkning i klasserommet. Dette emnet opererer med en forståelse av kritisk tenkning som helhetlig kompetanse som går utover en ren kognitiv tilnærming, og berører ulike sentrale perspektiver i overordnet del av Fagfornyelsen (KL20). Kritisk og digital dømmekraft, dybdelæring, folkehelse og livsmestring og demokrati og medvirkning er sentrale dimensjoner i Fagfornyelsen som, etter vår mening, har et nært forhold til kritisk tenkning som helhetlig kompetanse og som vil bli diskutert i dette emnet.
Emnet skal kvalifisere studentene for undervisning i og med kritisk tenkning i grunnskolen (5-10) og den videregående skolen. Emnet vil kombinere både refleksjon og diskusjon om ulike teorier, undervisningsmetoder og praksis knyttet til kritisk tenkning. Gjennom dette emnet skal studentene utvikle evne til å reflektere kritisk over målsettinger, innhold, metoder med vekt på temaet kritisk tenkning i undervisning. Studentene skal også prøve ut konkrete undervisningsopplegg som fremmer kritisk tenkning i egen praksis.
Fagperson(er):
Alexandre Dessingué (emneansvarlig)
Navn til flere fagpersoner kommer senere.
Kritisk tenkning i teori og praksis del 2 E-KTE110
Vi henvender oss med dette emnet til lærere i praksis som er interessert i å utvikle fordypet innsikt og kompetanse i hvordan kritisk tenkning kan implementeres og utvikles i undervisningen.
Innhold
I dette emnet skal studentene utarbeide et selvstendig forskningsprosjekt knyttet til egen praksis i samråd med faglærer.
Prosjektet skal handle om å formulere en problemstilling knyttet til implementering og utvikling av kritisk tenkning i egen praksis. Det skal også handle om å bruke relevante teorier knyttet til kritisk tenkning og metoder for innsamling av data, samt å kunne gjennomføre kritiske og selvstendige analyser.
Emnet skal kvalifisere studentene for undervisning og forskning i og med kritisk tenkning i grunnskolen (5-10) og den videregående skolen. Emnet vil kombinere både refleksjon og diskusjon om ulike teorier, undervisningsmetoder og praksis knyttet til kritisk tenkning. Gjennom dette emnet skal studentene utvikle evne til å reflektere kritisk over målsettinger, innhold, metoder med vekt på temaet kritisk tenkning i undervisning og i et selvstendig forskningsprosjekt knyttet til egen praksis.
Fagperson(er):
Alexandre Dessingué (emneansvarlig)
Navn til flere fagpersoner kommer senere.
Faglig ansvarlig
Institutt for kultur- og språkvitenskap
Administrative kontaktpersoner
Mer om videreutdanninger
‒ Får innsikt og energi av å ta videreutdanning!
Trude Stokkan Haugen og Helge Stokka har begge godt med erfaring som lærere i mat og helse, men de har manglet den forme...
Programmering i skolen - videreutdanning
Lær deg grunnleggende programmering til bruk i skolefagene i grunnskolen! Kurset er rettet mot lærere og lærerstudenter ...
Barnehagepedagogikk
Barnehagepedagogikk er et tilleggsutdanningstilbud på 60 studiepoeng som kvalifiserer til fast stilling som pedagogisk l...
Videreutdanning for deg som jobber i barnehage, skole og PPT
UiS tilbyr en rekke videreutdanninger og emner for deg som er barnehagelærer, lærer i skolen, ledere i skole og barnehag...
IKT i læring og undervisning
Universitetet i Stavanger tilbyr 4 emner a 15 studiepoeng i læring og undervisning.
Veiledning for nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring
Det er ikke alt man kan lære i utdanningen. Noe lærer man først når man kommer ut i yrket. Veiledning av nyutdannede lær...
Barnehage- og skolemiljø og ledelse
Videreutdanning for ledere i barnehage og skole som ønsker økt kunnskap og ferdigheter for å fremme trygge og gode lærin...
Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2)
Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2) skal styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntligh...
Begynneropplæring 1.–7. trinn
I dette studiet vil du lære mer om hva som kjennetegner god begynneropplæring med vekt på grunnleggende ferdigheter (1.-...
Andrespråkspedagogikk 1.-10. trinn
Andrespråkspedagogikk er en samlingsbasert videreutdanning rettet mot lærere i grunnskolen (1-10) som ønsker å styrke si...
CLASS - Observasjon av kvalitet i barnehage og skole
Gjennom CLASS får kursdeltakeren forskningsbasert innsikt i hvordan voksne i barnehagen og skolen kan samhandle enda bed...
Mobbing - forebygging og håndtering i skole og barnehage
Videreutdanning for deg som ønsker å bli bedre til å håndtere mobbeproblematikk i praksis.
Erfaringsbasert master for lærerspesialister
Dette er en erfaringsbasert master innen lærerspesialistutdanningen. For å søke dette studiet må du ha 60 studiepoeng in...
GÅR UT: Lærerspesialist i begynneropplæring
Det er ikke satt opp midler fra UDIR til å starte opp et nytt kull på lærerspesialistutdanning høsten 2022. Studenter so...
GÅR UT: Lærerspesialist
Dette er et tilbud til lærere i grunnskolen som ønsker en faglig karrierevei, samtidig som de beholder undervisning som ...
Matematikk 2 (5.–10. trinn)
Ønsker du å utvikle din undervisningskunnskap i matematikk? Dette studiet retter seg i hovedsak mot lærere på ungdomstri...
Videreutdanning: Matematikk 1 (1.–7. trinn)
På dette studiet vil du lære mer om matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaer som er viktige for alle som skal un...
Psykisk helsepedagogikk
Universitetet i Stavanger tilbyr 4 emner a 15 studiepoeng i Psykisk helsepedagogikk.
Tilbake på skolebenken
Til vanlig arbeider de som lærere på ulike grunnskoler og ungdomsskoler i Stavangerområdet. Flere dager dette studieåret...
Kompetanse for kvalitet- videreutdanning for lærere
Kompetanse for kvalitet (ofte kalt KFK) er navnet på etter- og videreutdanningene til Utdanningsdirektoratet. Studiene h...