UiS samler sine digitale dirigentstudier under navnet ConductIT

Universitetet i Stavanger (UiS) er kjent for sine fleksible, nett- og samlingsbaserte dirigentstudier og har siden 2015 tilbudt ulike videreutdanninger som Digitale dirigentstudier, Digitale skolekorpsstudier og ConductIT.

Publisert Sist oppdatert
Ingunn Korsgård Hagen, dirigentstudient ved Fakultet for utøvende kunstfag ble utpekt som assistentdirigent for Stavanger symfoniorkester 20/21. Foto: Marie von Krogh

Høsten 2023 har UiS gjennomført en større restrukturering av alle digitale studier og relanserer nå et helhetlig og innholdsrikt digitalt/fleksibelt studieprogram for dirigering med hele syv ulike emner/kurs, og hvor man kan spesialisere seg i sjangrene korpsdirigering, skolekorpsdirigering eller orkesterdirigering.

Nytt er at kursene nå kan tas to ganger, på nivå ett og nivå to. I tillegg har UiS etablert et nytt innstegskurs som kalles Express. Det nye, helhetlige studieprogrammet for fleksible nett- og samlingsbaserte dirigentstudier heter ConductIT.

Introduksjonsnivå (ikke obligatorisk)
ConductIT Express, grunnleggende dirigering - 10 studiepoeng
Spesialiseingskurs (30 sp hvert)
ConductIT Skolekorps IConductIT Skolekorps II
ConductIT Janitsjar og Brass band I ConductIT Janitsjar og Brass band II
ConductIT Orkester I ConductIT Orkester II
Digitale dirigentstudier, kor [1]
[1] Kurset Digitale dirigentstudier, kor er ennå ikke formelt inkorporert i studieprogrammet ConductIT, men tilbys likefullt som et
selvstendig studium i studieåret 2024-25. Dette emnet omfatter ikke deltakelse ved Dirigentuka, men har sin egen august-samling.

Målgruppen for ConductIT er dirigenter, musikere, musikkpedagoger og musikkstudenter som ønsker en fleksibel videreutdanning i dirigering som lar seg kombinere med jobb eller andre studier. Alle ConductIT-emnene er ettårige kurs (høst/vår), unntatt ConductIT Express som kun er ett semester (høst).

Fleksibelt og mye på nett

Alle ConductIT- emnene er deltidstudier og undervisningen er fleksibelt lagt opp, noe som gjør det ideelt å kombinere med for eksempel jobb eller andre studier. Emnene er designet for å i hovedsak kunne studere hjemmefra. Studiet er derfor åpent og gjennomførbart for søkere fra hele Europa. Undervisningen mellom samlingene er organisert på nett for å legge til rette for dette og det legges opp til at studentene får veiledning på praksis hjemme i egne ensembler.

Noen samlinger på campus

ConductIT-emnene omfatter noen samlinger på campus i Stavanger hvor studenten må være fysisk til stede i noen dager av gangen.

Oppstart

Alle emnene har oppstart tidlig i august og starter med at man deltar ved Dirigentuka, som i 2024 er 5.-9. august.

De to skolekorpsdirigentkursene har deretter helgesamlinger i januar og mai. Mens kursene med spesialisering for dirigenter i janitsjar og brass band eller i orkester har en ytterligere helgesamling om høsten, i tillegg til helgesamlinger i januar og mai.

ConductIT Express går kun over ett semester og har (bare en) helgesamling om høsten.

Datoplan for studieåret 2024-2025

1. marsSøknadsfrist for ConductIT se https://www.uis.no/nb/studier/conductit
ca. 15. aprilUiS sender ut tilbud om studieplass
1. maiFrist for å registrere seg til Dirigentuka (dette er gratis for alle ConductIT-studenter)
5.-9. augustDirigentuka (obligatorisk for alle ConductIT-studenter, men ikke for Digitale dirigentstudier, kor)
23.-25. august1. samling for Digitale dirigentstudier, kor
25.-27. oktober1. samling for ConductIT Orkester (nivå 1 & 2)
8.-10. novemberSamling og eksamen for ConductIT Express
15.-17. november1. samling for ConductIT Janitsjar og Brass band (nivå 1 & 2)
2025
10.-12. januar1. samling for ConductIT Skolekorps (nivå 1 & 2)
10.-12. januar2. samling for ConductIT Janitsjar og Brass band (nivå 1 & 2)
17.-19. januar2. samling for ConductIT Orkester (nivå 1 & 2)
17.-19. januar2. samling for Digitale dirigentstudier, kor
9.-11. mai 3. samling og eksamen for ConductIT Orkester (nivå 1 & 2)
9.-11. mai 3. samling og eksamen for Digitale dirigentstudier, kor
23.-25. mai3. samling og eksamen for ConductIT Janitsjar og Brass band (nivå 1 & 2)
23.-25. mai2. samling og eksamen og eksamen for ConductIT Skolekorps (nivå 1 & 2)

Lærere

Hovedlærerne i dirigentseksjonen ved UiS er Bjarte Engeset, Morten Wensberg og Peter Szilvay. Birgitte Grong er engasjert som ansvarlig lærer for kurset ConductIT Skolekorps. Som deltaker ved Dirigentuka vil du få oppleve alle fire, sammen med en rekke andre høyt kvalifiserte lærere.

Professor i dirigering
Professor i dirigering
Bjergsted
Førsteamanuensis i dirigering
Avdeling for klassisk musikk

Les mer og søk studieplass innen 1. mars.

Alle emner forutsetter et tilstrekkelig antall søkere for at det skal realiseres. Fakultetet kan avlyse annonserte emner dersom det ikke er tilstrekkelig deltakelse.

Spørsmål? Ta kontakt med: Morten Schjelderup Wensberg